Osnovna šola dr. Antona Trstenjaka Negova – UNESCO šola
Ponosni smo, da smo že od leta 2000 člani velike družine UNESCO šol, ki jih v svetovnem merilu združuje zveza Associated Schools Project – net / ASP-net. Center ASP-neta je na sedežu UNESCA v Parizu, zvezo pa je mednarodna organizacija UNESCO ustanovila z namenom, spodbuditi organizirano povezovanje med šolami, njihovimi programi, učenci in učitelji.
Smernice za delovanje ASP-net v Sloveniji so Delorsovi štirje stebri izobraževanja:
- Učiti se, da bi vedeli.
- Učiti se, da bi znali delati.
- Učiti se, da bi znali živeti skupaj.
- Učiti se biti.
Cilji mreže so: Uveljaviti kulturo miru in nenasilja ter naučiti se skrbeti za ohranitev skupnega doma – planeta Zemlje. Prihodnost bodočih rodov bo skupna ali pa je sploh ne bo. Zato se moramo naučiti živeti skupaj, deliti med seboj.
Štiri glavne ASP-net teme:
- Svetovni problemi in vloga sistema ZN pri njihovem reševanju
- Človekove pravice, demokracija, strpnost in sodelovanje
- Interkulturno učenje
- Okoljski problemi in interdisciplinarno reševanje
Vizija Unesco šol je prizadevati si za:
- pogoje, v katerih bomo dosegli visoke standarde znanja,
- pogoje, v katerih se bo vsak posameznik bolje in hitreje učil,
- mednarodno sodelovanje in prilagajanje kakovosti evropskim šolam,
- prehod na multimedijski način poučevanja.
Naša šola se trudi dosegati cilje s pomočjo vsakodnevnega učnega procesa, vsako leto pa določene pomembne vsebine poudarimo s sodelovanjem v raznih mednarodnih, nacionalnih in šolskih projektih.
UNESCO
UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural organisation) je specializirana organizacija Združenih Narodov za izobraževanje znanost in kulturo z sedežem v Parizu, ki je bila ustanovljena leta 1945. Organizacija je najbolj poznana predvsem po seznamu svetovne dediščine, na katerem se je letos znašlo že 1154 spomenikov oziroma spomeniških območij. Poleg promoviranja naravne in kulturne dediščine, pa je Unesco aktiven še na veliko drugih področij, sponzor je namreč številnim projektom, od tehničnega izobraževanja do promoviranja kulturne raznolikosti in varovanja človekovih pravic. Unescova misija je namreč prispevati k izgradnji miru, odpravi revščine, trajnostnemu razvoju in medkulturnemu dialogu prav s pomočjo izobraževanja, znanosti in kulture. Slovenija je k Unescu pristopila leta 1992, poslanstvo te organizacije pa pri nas izpolnjuje Slovenska nacionalna komisija, ki jo je ustanovila Vlada in katere Urad deluje znotraj Ministrstva za visoko šolstvo znanost in tehnologijo.
Delo UNESCO šole v letu 2024/25
UNESCO ŠOLA V ŠOLSKEM LETU 2024/25
Kot Unesco šola v tem šolskem letu nadaljujemo:
- s projekti v okviru UNESCO-a (mednarodnim in nacionalnimi ter šolskimi pilotskimi projekti Skupaj za praznike, Vzgajamo zelišča, zelenjavo in skrbimo za šolski vrtiček Bralni popoldan,
- z obeleževanjem izbranih Unesco dni,
- s skrbjo za prostovoljstvo na šolski in lokalni ravni,
- z vnašanjem smernic UNESCA v pouk preko učnih načrtov,
- z vnašanjem sestavin vseživljenjskega učenja,
- z obveščanjem o dejavnostih v okviru UNESCA na šolski spletni strani, oglasni deski v avli šole ter v lokalnem časopisu,
- s skrbjo za uveljavljanje kulture miru, nenasilja, strpnosti in pravičnosti,
- z vzgojnim konceptom, ki temelji na šolski viziji.
Temeljni cilji v šolskem letu 2024/25:
- Mir in človekove pravice,
- Medkulturno učenje
- Izobraževanje za trajnostni razvoj
- Svetovni problemi in vloga OZN
- Globalno državljanstvo
- Trajnostni razvoj
- Pilotski projekt:
- Bralni dopoldan, popoldan
- Bralna značka za UNESCO bralce
- Skupaj za praznike –Erik Zavolovšek, Melita Rader in Evgenija Peternel (prostovoljci)
- Obeleževanje mednarodnih dni in projektov, ki jih bomo obeležili.
- Mednarodni dan maternih jezikov – 21.2.*(Vsi učitelji, narečje)
- Mednarodni dan žena – 8.3.*(Helena Šamperl Petrovič)
- Svetovni dan poezije – 21.3.*(Majda Rojko)
- Mednarodni dan miru – 21.9. *(Urška Pliberšek)
- Svetovni dan učiteljev – 5.10. *(Matej Kraner)
- Svetovni dan boja proti revščini – 17.10.*(Gabrijela Žerjal)
- Mednarodni dan zmanjševanja tveganja nesreč-13.10- (Aleš Škrobar)
- Svetovni dan boja proti AIDS-u – 1.12.*(Vesna Novak)
- Mednarodni dan invalidov in ljudi s posebnimi potrebami-3. 12. (Aleš Škrobar)
- Dan človekovih pravic – 10.12.*(Urška Pliberšek, Zvezdana Zorec)
PROJEKTI
– OŠ Turnišče: Po poti kulturne in naravne dediščine – Lidija Šarkanj
– OŠ Kapela: Živimo skupaj – Mateja Šajhar
– OŠ Lava Celje: Pozdrav ptic miru – Urška Pliberšek
– OŠ Destrnik – Trnovska vas: Dlan išče dan-Urška Pliberšek
– OŠ Frana Kranjca: Drevo=življenje-Gabrijela Žerjal
– OŠ Franca Rozmana – Staneta: Kam z odpadnim materialom-Lidija Šarkanj
– OŠ Frana Kranjca: Moje pravice-Urška Pliberšek
– OŠ Cvetka Golarja: Otroštvo podaja roko modrosti-Lidija Šarkanj
– OŠ Zreče: Unescova priložnost: STARA igra(ča) ZA NOVO veselje-Lidija Šarkanj
Posamezni strokovni delavci šole in vrtca se lahko po svoji presoji vključujejo tudi k drugim projektom, ko bodo znani.
- Solidarnostne in prostovoljne aktivnosti:
V leTošnjem letu bomo sodelovali pri humanitarnih akcijah zbiranja zamaškov, hrane za živali. V mesecu decembru bomo obiskali starejše krajane. Kot že vrsto let, bomo tudi letos izvajali prostovoljno pomoč za učence z učnimi težavami (učenci – učencem), učenci, učitelji in starši se bodo pridružili pisanju apelov v okviru akcije AmnestyInternational.
- Delovanje ASPnet šole v lokalnem okolju (sodelovanje s starši, krajevno skupnostjo, občino, institucijami)
V okviru različnih prireditev bomo sodelovali s starši, s krajevnima skupnostnima, ZD Gornja Radgona, Zavodom za gozdove, Turističnim društvom Negova – Spodnji Ivanjci.
- Načrtovano sodelovanje v mreži in središču:
Pri načrtovanju Unesco vsebin bomo sodelovali s vsemi šolami središča ter se udeleževali sestankov in skupnih druženj. Koordinatorji bomo znotraj središča izmenjevali mnenja in izkušnje.
Šolska koordinatorica je Urška Pliberšek (urska.plibersek@os-negova.si). Namestnica koordinatorice je Lidija Šarkanj (lidija.sarkanj@os-negova.si).
Kulturni bazar v Cankarjevem domu
V letu 2012 smo v okviru Unesco projekta, Mladi posvojijo spomenik, »posvojili« delo dr. Antona Trstenjaka. V ta namen smo že takrat posneli film o dr. Trstenjaku, ki si ga lahko ogledate na spletni povezavi. Trije naši učenci so 31. marca 2016 na Kulturnem bazarju v...
Vzgajamo zelišča
V okviru Unesco projekta VZGAJAMO ZELIŠČA smo četrtošolci v mesecu novembru obiskali Pachamama center v Kunovi, kjer nas je skozi zeliščni vrt popeljala prijazna lastnica Perujka Luz Roschmann. Spoznavali smo znana in tudi manj znana zelišča kot je stevia, origano … V...
Živimo skupaj
22.3.2016, smo se UNESCO učenke: Tanja, Tia in Karin, ob 07:00, z učiteljico Sonjo JAGARINEC, odpravile v OŠ Kapela. Udeležile smo se projekta ŽIVIMO SKUPAJ, ki poteka na tej šoli v okviru UNESCO. Obisk na OŠ Kapela je bil kot nagrada za prostovoljno učno pomoč...
Holokavst – učna ura
27. januarja smo devetošolci, Nuša, Nina, Saša in Tjaž, v okviru Mednarodnega dneva spomina na holokavst, prisostvovali učni uri, namenjeni obeležitvi tega Unesco dneva. Ura je potekala v židovski sinagogi v Lendavi, namenjena pa je žrtvam holokavsta pa tudi tistim,...
Humanitarna akcija Božiček za en dan
Tudi letos bomo kot UNESCO šola v decembru humanitarno razpoloženi. Podobno kot lani smo se priključili mednarodni humanitarni akciji Božiček za en dan (www.bozicekzaendan.si, Facebook), ki bo že tretje leto zapored obdaril otroke iz socialno ogroženih družin. Letos...
Ogled centra Pachamama v Kunovi
V torek, 10. 11. 2015, so si učenci 1., 3., in 4. razreda ogledali Pachamama center v Kunovi. Ob prijaznem in zanimivem vodenju so spoznali prostor, kjer se stikata nebo in zemlja, kjer se mešajo različne kulture in slogi in kjer vsakodnevne aktivnosti prehajajo v...
Učenec poučuje – svetloba
Leto 2015 je UNESCO proglasil za leto, posvečeno svetlobi in z njo povezano tehnologijo. IV. osnovna šola Celje je pripravila nacionalni projekt Učenec poučuje – svetloba. Namen projekta je, da se učenci sami preizkusijo v vlogi učitelja, da so sami oblikovalci učnega...
Vzgajamo zelišča
Pogosto se nam dogaja, da se znanje in vedenje o naravi, rastlinskem svetu in zeliščih, ki se je v naših prednikih 'nabiralo' skozi leta, desetletja in stoletja, izgublja, pozablja in nezadržno propada. Dogaja se nam, da morda rastlino še poznamo, kaj več o njej pa ne...